Spørring Børnehus er en integreret institution – med både børnehave og vuggestue.

Vi har plads til 24 børn i alderen 0-2 år og 60 børn i alderen 3-6 år. Børnene er fordelt på to vuggestuegrupper (Solen og Stjernerne) og to børnehavegrupper (Himmelblå og Kometen). Vi er en del af Lisbjerg-Trige-Spørring Dagtilbud, der består af dagplejen og seks integrerede institutioner.

Vi vil noget med børnene

Vi vil være et sted, hvor børn, forældre og børn føler sig godt tilpas.

  • Vi vil noget med børnene. Vi er lyttende, anerkendende og ordentlige. Vi stiller krav. Vi vil lære børnene noget nyt. Vi støtter børnene, vi giver dem passende udfordringer, og vi inddrager børnene, hvor det giver mening.
  • Her er plads til alle. Vi skal behandle hinanden ordentligt, tale pænt til hinanden og lytte til hinanden.
  • Vi skaber et børnemiljø hvor der er fokus og tid til fordybelse. Vi er engagerede voksne, som har mange ideer og gerne vil prøve nyt. Vi laver årsplaner med temaer, som vi fordyber os i. Vi kommer omkring det hele barn, men er bevidste om, at tryghed og gode relationer er en nødvendighed for trivsel og udvikling. 

Det lægger vi især vægt på

Vi lægger vægt på at skabe inkluderende børnefællesskaber. Blandt andet arbejder vi med ”Fri for mobberi”.

Desuden hjælper vi børnene med at øve sig på:

  • Hvordan man er en god ven.
  • Hvordan man hjælper hinanden.
  • Hvordan man lærer sig selv at kende, så man kan sige til og fra.
  • Hvordan man aflæser andre.
  • Hvordan man bidrager positivt til fællesskabet. 

Vi sætter en tyk streg under, at alle børn er vigtige. Alle børn skal føle sig set, hørt og forstået, og de skal opleve at have en stemme, der bliver hørt og taget alvorligt. 

Vi vil gerne lære børnene ansvarlighed – ansvar for sine kammerater og et ansvar for at få hverdagen til at fungere. Alle har et ansvar for at få alle med.

Desuden har vi fokus på:

  • Børnenes sproglige udvikling.
  • Børnenes selvhjulpenhed.
  • Krop og bevægelse. Vi understøtter børnenes motoriske udvikling og deres motivation for at prøve kræfter med nye udfordringer. I den forbindelse drager vi stor nytte af vores store legeplads, vores åbne gård, vores rummelige gymnastiksal og vores udearealer, der beder om at blive udforsket.
  • Nærvær over for børnene.
  • En balance mellem at udfordre og lære og sikre plads til ro, leg og fordybelse.
  • At arbejde i længerevarende temaforløb. Vores mål er, at emnerne tilgodeser forskellige aldre, udviklingstrin, styrker, udfordringer og læringsstile. Desuden stræber vi efter at flette flere læreplanstemaer sammen.

Og så ønsker vi naturligvis, at børnene har en god dag hos os.

Vi skal sikre en god balance mellem trivsel, faglighed, nærvær, fordybelse og udfoldelse, genkendelige rutiner og plads til tosserier. 

Spørring Børnehus har hjemme i hjertet af Spørring, i den nordligste del af Aarhus Kommune – med landsbyidyl og åbne vidder, og med masser af nyt byggeri og både hovedvej og motorvej tæt på.

Fællesskab på tværs af to bygninger

Vuggestuen og børnehaven har hjemme i hver sin bygning. Vuggestuen består af to stuer, Solen og Stjernerne. Vuggestuens lokaler er lyse, rummelige og indbydende stuer, der giver plads til den fysiske bevægelse og leg, som vuggestuebørn har brug for.

Mellem de to vuggestuegrupper har vi et stort fællesrum med puder, hoppedyr og et legetårn med rutsjebane. Midt i vuggestuen finder man køkkenet, hvor vores madmor laver mad til alle vores børn hver dag, og hun fylder luften med duft.

I børnehaven er der to stuer, Kometen og Den Himmelblå. Stuerne er rimelig store, og der er højt til loftet. I børnehaveafdelingen er der også en stor café.

Vi er stueopdelt. Det vil sige, at dit barn får plads på en stue – og dermed får en base og en primær voksen. Men vi gør meget ud af at samarbejde på tværs af huset. For eksempel i form af temaer, hvor aktiviteterne tilpasses børnenes alder og udviklingstrin. 

Inden for en hverdag med faste holdepunkter og en primær tilknytning til én stue kan børnehavebørnene for eksempel bevæge sig frit rundt i børnehavebygningen. Her har vi også fælles café om eftermiddagen, hvor børnehavebørnene spiser sammen.

Vores fysiske rammer er unikke, og vi har masser af plads til udfoldelse. Indenfor har vi bl.a. en gymnastiksal og et stort fællesrum i vuggestueafdelingen. Fra stuerne er der udgang til en træterrasse med udsigt over en del af legepladsen. Udenfor har vi en stor ”skolegård”, en kæmpe legeplads, en bålplads, hvor vi selvfølgelig kan samles til bålmad, en fodboldbane og alverdens legepladsredskaber.

Fællesskab i lokalområdet

Et godt samarbejde med vores nærmiljø betyder noget for os.

  • Vi er ofte på besøg i kirken. I det hele taget udforsker vi ofte vores lille by og de nærliggende naturområder.
  • Vi deler lokaler med SFO’en.
  • Forskellige grupper af ældre og grupper med nybagte mødre benytter vores faciliteter.
  • Byfesten bliver holdt på vores dejligt store legeplads. Og sådan kunne vi blive ved.

Vi sætter pris på, at vores børnehus er integreret i vores nære landsbymiljø. Det betyder, at vi har nogle forældre, der står tæt sammen om det at have et børnehus tæt på. Vi oplever et lokalt engagement i vores institution, vi oplever god deltagelse i vores arrangementer og forældre, der gerne engagerer sig i, hvordan vi får flere med. 

 

Vi lægger vægt på at have et miljø, hvor der skal være plads til alle. Og vi ønsker, at børnene har en god dag hos os.

Dagsrytmen i Spørring Børnehus ser i store træk sådan ud:

  • Kl. 6.30: Institutionen åbner i vuggestuen og i børnehaven. 
  • Fra kl. 6.30-7.30 serverer vi morgenmad i vuggestuen og i børnehaven.
    Børnehaven spiser morgenmad sammen med børn fra SFO’en. 
  • Fra kl. 9.00: Efter at vuggestuebørnene har fået frugt, og børnehavebørnene har fået rugbrød, er der aktiviteter i hele huset. Formiddagene bliver brugt til planlagte aktiviteter, der følger vores tema for perioden.
  • Kl. 11.00: Frokost i både vuggestuen og børnehaven.
  • Kl. 12-14: I vuggestuen sover de fleste børn til middag, og i børnehaven er de fleste ude på legepladsen.
  • Kl. 14: Børnene i vuggestuen begynder at stå op. Når de er vågnet, skal de spise deres medbragte madpakke. I børnehaven spiser de madpakker.
  • Kl. ca. 15.30: I vuggestuen går de samlet i fællesrummet eller på legepladsen.
    I børnehaven samles børnene enten på en stue, i caféen eller på legepladsen.
  • Kl. 17.00 (mandag-torsdag) lukker Spørring Børnehus. Fredag lukker vi kl. 16.30.

Hver dag lukker vi sammen med SFO’en.

Vi har en fast turdag i løbet af ugen. Vi har en storbørnsgruppe for de ældste børnehavebørn, som mødes en formiddag hver uge. Storbørnsgruppen har også et samarbejde med de andre institutioner i dagtilbuddet.

Traditioner

Vi værner om en række traditioner, som både børn og voksne ser frem til.  Vi holder på den måde nogle traditioner fra den danske kultur i hævd, og traditionerne er en god del af at følge årets gang, vind og vejr, højtider og naturens skiften i de forskellige årstider. Desuden er genkendelsens glæde med til at skabe tryghed og forudsigelighed for børnene.

Fastelavn, påske, høstfest, Halloween, julen, arbejdsdag, byfest, bedsteforældredag, børnenes fødselsdage og børnehusets fødselsdag er nogle af årets højdepunkter. 

Et sundt, veltilberedt måltid skal spises, før det gør gavn. Derfor lægger vi vægt på, at maden ser indbydende og lækker ud.

Kostordningen i Spørring Børnehus er igennem mange år blevet varetaget af vores køkkenassistent, Kirsten. 

Den lækre frokost, der bliver serveret for børnene, tilberedes ud fra en ernæringspolitik, der tilgodeser 0-6-åriges behov. Den er varieret, og vi tilstræber, at kosten indeholder den rette mængde af fedt, vitaminer, jern, mineraler osv.

  • Frokosten bliver lavet i vores eget køkken.
  • Vores køkkenassistent bager også brød til vuggestuens formiddagsmad.
  • I forældre skal til gengæld give jeres barn en eftermiddagsmadpakke med.

Vi ligger på en meget høj andel af økologiske fødevarer. For nogle år siden deltog vores køkkenassistent i projektet, ”Økoløft”, og det er en hjertesag for hende at give jeres børn økologisk mad.

Køkkenet bruger årstidens grøntsager og frugt og allerhelst danske varer, købt lokalt. Mælk, mel, gryn, pasta, dåsetomater, kokosmælk og ris er økologisk. Alt brød er hjemmebagt, dog ikke alt rugbrødet. Generelt laver vi så meget fra bunden, som tiden tillader.

Hver uge lægger vi en ugeplan på vores intranet, så I kan se, hvad der er på menuen.

Maden skal spises, før den gør gavn

Et sundt, veltilberedt måltid skal spises, før det gør gavn. Derfor lægger vi vægt på, at maden ser indbydende og lækker ud, for eksempel ved en flot farvesammensætning og/eller et grønt drys inden servering.

Maden serveres altid i glasskåle, så børnene kan se skålens indhold. Børnene øser selv op på deres tallerkner (dog ikke de helt små). De bestemmer selv, hvor meget de vil spise, og hvad de vil spise - selvfølgelig med øje for, at der skal være nok til alle. Vi opfordrer børnene til at prøve at smage på nyt mad, men ingen børn skal spise noget, de ikke ønsker.

Vi lægger vægt på:

  • Sunde, vitaminrige råvarer.
  • Mad, der er lavet fra bunden.
  • En høj andel af økologi.

I vuggestuen har vi en nulsukkerpolitik.

I børnehaven har vi aftalt, at børnene kan få kage (søde sager) til fødselsdage. 

Vi opfordrer generelt til, at børnene ikke får søde sager med i madpakken, da det ikke giver børnene tilstrækkelig næring til at klare en aktiv dag i institutionen. 

Vi stemmer om det

Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

Vi prioriterer den daglige dialog med jer højt, og vi bestræber os på at få fortalt, hvordan dagen er gået. Omvendt forventer vi, at I deler relevant viden med os, og at I holder jer ajour med de informationer, der kommer fra Spørring Børnehus og dagtilbuddet.

Barnets første tid hos os

I forbindelse med barnets indkøring holder vi en opstartssamtale. Her er det vigtigt, at I fortæller os om jeres barns trivsel, rutiner og hverdag.

Vi stiller jer sikkert mange spørgsmål i denne fase. Vi spørger ind til, om der er noget, vi skal vide med henblik på at lære barnet at kende. Og vi er opmærksomme på at give relevant, troværdig information tilbage. Det er også her, vi understreger, at I altid kan komme til os, hvis I undrer jer over noget, hvis I har spørgsmål eller noget, der er relevant at fortælle os.

Gensidig viden, afstemning af forventninger, konstruktiv dialog og opbygning af tillid er det fundament, vi bygger vores videre samarbejde på. Vi står til rådighed. Og der er rig mulighed for at komme til os og fortælle om det, I har behov for.

Forældresamtaler

I løbet af jeres barns tid i Spørring Børnehus bliver I indbudt til en række forældresamtaler:

  • Et møde om jeres barns start i vuggestuen – efter ca. 3 måneder.
  • En status-/udviklingssamtale, inden jeres barn skal i børnehave.
  • Et møde om jeres barns start i børnehaven – efter ca. 3 måneder i børnehave.
  • En status-/udviklingssamtale, inden jeres barn skal starte i skolen den efterfølgende sommer. Samtalen ligger inden skoleindskrivningen og omhandler i store træk, om jeres barn er klar til at komme i skole.

I kan til enhver tid henvende jer for at få en snak om jeres barns udvikling og trivsel. Og vi kontakter jer, hvis vi for eksempel er bekymrede om noget i forhold til jeres barns trivsel og udvikling.

Fælles oplevelser skaber fællesskab

Vi opfordrer gerne til, hvordan I kan understøtte jeres børns relationer og børnefællesskaberne. Vi tror på, at fælles oplevelser skaber fællesskab.

Derfor inviterer vi i årets løb til arrangementer som for eksempel arbejdsdag, bedsteforældredag, Lucia-/julearrangement, fælles spisning, fremvisninger som afslutning på projekter og vores store årlige forældremøde, hvor vi bl.a. vælger nyt forældreråd for det næste år.

Det er med til at holde liv i fællesskabet omkring Spørring Børnehus, og det giver børnene nogle dyrebare oplevelser af sammenhæng mellem hjem og institution.

Forventninger

Børns udvikling. Deres trivsel, læring, dannelse, robusthed og forudsætninger for at deltage i inkluderende fællesskaber. De elementer får de bedste vækstbetingelser, når vi voksne omkring børnene arbejder tæt sammen ud fra åbenhed, gensidig respekt, tillid og tydelige forventninger.

I kan blandt andet forvente af os:

  • At vi arbejder på at give børnene et godt børneliv.
  • At vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, samtidig med at vi har øje for det sociale fællesskab, som barnet indgår i.
  • At vi fremstår med åbenhed, engagement, ansvarlighed og respekt.
  • At vi afsætter tid til en samtale, hvis der er brug for det. 

Omvendt forventer vi af jer, at:

  • At I vil samarbejde og være i dialog med os – og at I kommer til os, når I har noget på hjerte.
  • At I er aktive medspillere, at I deler relevant viden, og at I holder jer ajour med relevant viden fra Spørring Børnehus og dagtilbuddet.
  • At I har en positiv og accepterende holdning til forskellighed.
  • At I bakker op om de forældrearrangementer, der er i huset.
  • At I bakker praktisk op. Blandt andet ved at holde jeres barn hjemme ved sygdom; at huske eftermiddagsmadpakken; at opfordre jeres barn til at hjælpe med at rydde op; at sørge for en ren og ordentlig garderobe, der indeholder skiftetøj og overtøj, der passer til årstiden osv. 

Få indflydelse på hverdagen

I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

 

Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

Du kan læse mere om vores faglige fundament i vores pædagogiske læreplan. Læreplanen er den fælles rettesnor for det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet, og den udgør rammen for alle børns læring.

Du kan også læse vores seneste evaluering af arbejdet med læreplanen: