Gå til hovedindhold

Idrætsdagplejen Trige-Spørring

Velkommen i Idrætsdagplejen Trige-Spørring. Vores dagplejere arbejder for at give børnene en tryg hverdag med udfordringer og udvikling.

  • Læs op

Indhold

    Vores dagplejere bor i Trige og Spørring, og de tager imod børn lige fra Gl. Skejby til Spørring. Hver dagplejer har en børnegruppe på op til fire børn, hovedsageligt i alderen 0-3 år.

    Fordelene ved dagplejen er blandt andet:

    • Tryghed, nærhed og omsorg i et hjemligt miljø.
    • En lille overskuelig børnegruppe.
    • Den samme voksne, fra barnet kommer, til barnet skal hjem.
    • Nem gensidig kontakt mellem forældre og dagplejer.
    • En rolig hverdag med mindre støj og stress og med udgangspunkt i det enkelte barn.

    Det lægger vi især vægt på

    Alle dagplejere arbejder for at give børnene en tryg hverdag med udfordringer og udvikling. Samtidig er det naturligvis vigtigt, at børnene trives og har det godt.

    • Dagplejerne møder børnene, hvor de er, og støtter børnene i deres udvikling. Børnene får en tryg hverdag med masser af omsorg, varme og nærhed. En hverdag, hvor der er plads til fordybelse og udfoldelse – og ikke mindst masser af opmærksomhed.
    • Vi lægger vægt på, at børnene i dagligdagen er glade, trygge og får opbygget deres selvværd.
    • Vi forsøger at gøre børnene selvhjulpne og bevidste om deres egne ressourcer.
    • Alle dagplejerne arbejder målrettet med dialogisk læsning og de seks læreplanstemaer: Alsidig personlig udvikling; Krop, sanser og bevægelse; Kommunikation og sprog; Natur, udeliv og science; Kultur, æstetik og fællesskaber; Social udvikling.

    God tid til at få ro på

    At hver dagplejer har fire børn, i perioder måske fem børn, betyder, at der er god tid til det enkelte barn. Barnet får god tid til fordybelse og god tid til at øve sig. Når barnet begynder hos dagplejeren, er der også tid til en indkøring, der følger barnets rytme og behov.

    Det er den samme voksne, der følger jeres barn frem til børnehaven. Det er den samme voksne, der tager imod jeres barn om morgenen, og som tager imod jer, når I henter jeres barn om eftermiddagen. Det giver en kontinuitet i forhold til at følge jeres barns trivsel og udvikling, og det giver kontinuitet i samarbejdet med jer.

    Vi lægger stor vægt på arbejdet med børnenes sprog, motorik og deres selvhjulpenhed. Vi arbejder meget med, at børnene selv kan. De er trygge ved at øve sig i fx at tage tøjet af og på, fordi de får tid til det. Der er tid til, at de øver sig og prøver igen.

    Her er også plads til, at børnene selv kan finde på noget. Hele dagen er ikke skemalagt, men rummer tid til, at børnene af og til får lov til at kede sig. De får lov til selv at finde på. De får lov til udfolde deres fantasi.

    ”Hvis man altid har det sjovt, så mærker man ikke, at man har det sjovt. Derfor skal man også kede sig en gang imellem.” / Alfons Åberg

    Pædagogisk idræt

    Dagplejerne er idrætscertificerede. Det blev de i efteråret 2012, som den første dagplejeafdeling i Jylland. Det betyder, at de har ekstra fokus på idræt, leg, krop og bevægelse.

    Grundtanken bag pædagogisk idræt er:

    • At børn skal udfordres fysisk.
    • At aktive børn bliver fortrolige med deres kroppe og får lyst til bevægelse.
    • At børn lærer gennem kroppen.

    Der er ikke tale om at dyrke idræt i den traditionelle forstand. Det er leg og bevægelse. Gennem leg, bevægelse og idræt er vi med til at udvikle børnene motorisk; men også socialt, følelsesmæssigt, intellektuelt og sprogligt. Det er på sigt en stor gevinst for barnet, når han eller hun skal starte i børnehave og skal videre i livet.

    Præsentation af dagplejerne

    Herunder kan du se en række præsentationer, hvor hver dagplejer fortæller lidt om sig selv. Vi ser frem til et godt samarbejde om dit barn.

    Sådan ser her ud

    Dagplejernes hjem er naturligvis forskellige. Men alle dagplejehjem er blevet godkendt ud fra sikkerheds-, trivsels- og sundhedsmæssige forhold. 

    Dagplejernes hjem er blevet vurderet ud fra hensyn til soveforhold, hygiejne, pusleplads, adgangsforhold, afskærmning af trapper, indeklima, inventar, ergonomi, garderobeplads osv. Der er blevet set på, hvordan dagplejehjemmene indbyder til børnenes leg og læring.

    I det hele taget er hjemmene blevet vurderet og godkendt ud fra et mål om at sikre et godt børnemiljø, der fremmer børnenes læring, udvikling, trivsel, sundhed og sikkerhed.

    I dagplejen vil vi altid forsøge at skabe så stor tryghed som muligt. Vi har en fast dagpleje-vikar, som børnene bliver passet hos, når ens normale dagplejer er syg eller har ferie. Hvis gæstepladserne hos vores faste vikar er optagede, vil vi i stedet forsøge at sende børnene hen til en anden dagplejer. Vi gør os stor umage med at placere børnene der, hvor de er bedst kendt.

    Gode rammer i legestuen

    Desuden er alle dagplejere tilknyttet en legestuegruppe med en anden dagplejer. De mødes, sammen med deres børn, en gang om ugen i legestuen (Trige Centervej 75B, 8380 Trige).

    I legestuen har de også i vinterhalvåret formiddagsgymnastik i gymnastiksalen som ligger i forbindelse med legestuen ved siden af på Trige Søndergård.

    I legestuen tilrettelægges aktiviteter netop med henblik på, at børnene skal lære at være flere sammen. Her bliver der dyrket gymnastik og sunget sange. Børnene får lov at udfolde sig kreativt, udforske legepladsen, øve sig i at være sammen i en større børnegruppe og meget mere. 

    Her er gode køkken- og toiletfaciliteter, og børnene har gode rammer, når de skal sove middagslur. Vi har en stor, indhegnet have. Gymnastiksalen er nabo til legestuen. Omkring bygningen har vi en dejlig stor gård og en skøn bakke, der er god til scooter-ræs og til at give den gas på løbecyklerne. 

    Ude i vind og vejr

    Vi benytter os rigtigt meget af, at der ikke er langt til naturen. Børnene er naturligvis meget ude i dagplejernes haver, vores legestue har en stor indhegnet have med masser af albuerum, sandkasse, huler og legeredskaber, og vi udnytter, at vores dagplejere bor tæt på nogle skønne grønne områder.

    Dagplejen råder tilsammen over seks ladcykler. Børnene elsker at komme med på cykeltur, og vi får mulighed for at tage børnene med på lidt længere udflugter, end vi kan på gåben.

    Et godt miks

    Der kan være lidt forskel på alder fra det yngste til det ældste dagplejebarn hos den enkelte dagplejer, men vi har erfaring for, at det giver et godt miks af aldersgrupper.

    De mindre har nogle lidt større at se op til. De lidt større vil meget gerne hjælpe de mindre. På den måde er der hele tiden sociale kompetencer og empati i spil. Desuden er der mulighed for at sætte flere børn på næsten samme alder sammen, når dagplejerne mødes i legestuen.  

    Forrige Næste

    Dagplejerne har en fast åbningstid på 48 timer om ugen. Dagplejens samlede åbningstid er fra klokken 6.30 til 17.00.

    Det vil variere en smule fra hjem til hjem, hvornår dagplejen åbner. Nogle hjem åbner tidligt, og andre lukker sent. Men ingen dagplejere åbner før kl. 6.30. Af den dagplejer, du får plads hos, får du at vide, hvordan åbningstiden er hos netop den dagplejer.

    Børnene sover typisk middagslur mellem kl. 12 og 14. Men det er naturligvis en plan med luft til at følge det enkelte barns egen rytme. Børn fra 10 måneder og frem til omkring halvandet år kan også have brug for en lur om formiddagen. 

    Legestuen

    Alle dagplejere er tilknyttet en legestuegruppe med anden dagplejer. En fast ugedag mødes de, sammen med deres børn, i legestuen (Trige Centervej 75B). Når de er i legestue, benytter de også gymnastiksalen ved siden af til formiddagsgymnastik.

    I legestuen tilrettelægges aktiviteter med øje for, at børnene skal lære at være flere sammen. Her bliver der dyrket gymnastik og sunget sange. Børnene får lov til at udfolde sig kreativt, udforske legepladsen, øve sig i at være sammen i en større børnegruppe og meget mere.

    Den dag, hvor børnene er i legestue, skal I som udgangspunkt aflevere og hente jeres barn i legestuen. 

    Traditioner

    I årets løb har vi en række faste holdepunkter, som vi værner om. Vi markerer bl.a. fastelavn, påske og jul. Nogle af dagplejerne holder bedsteforældredage. I forsommeren holder vi en fælles forældrearbejdsdag, hvor vi arbejder og spiser sammen.

    Dagene varierer selvfølgelig efter børnegruppen, årstiden, vind og vejr, og hvad der ellers dukker op. Sommeren og efteråret byder på skovtursdage, vinteren byder på faste besøg i gymnastiksalen på Trige Søndergård osv.

    Sammen er vi på udkig efter at skabe nye traditioner, fx musikalsk legestue og samarbejder med biblioteket og lokalcentret. 

    Den enkelte dagplejer har ansvaret for barnets kost i løbet af dagen.

    • Frem til klokken 8 får børnene morgenmad, typisk grød, brød og boller. De børn, der har behov for det, får flaskemælk.
    • Børnene får frugt og brød ved 9-tiden.
    • Ved 11-tiden spiser børnene frokost. Det er typisk rugbrød og pålæg, men i legestuen får de som regel varm mad til frokost.
    • Ved 14-15-tiden, når børnene er vågnet efter deres middagslur, får de eftermiddagsmad. 

    Mange mål med måltiderne

    Børnene lærer rigtigt meget ved at være med til at skære og skrælle (efter deres alder). De lærer rigtigt meget ved at være med til at dække bord, rydde op, sidde ordentligt, vente på det bliver deres tur, og øve sig i selv at tage maden og hælde op i glasset.

    Der er faktisk en del finmotorik forbundet med, at det lille dagplejebarn selv skal hælde mælk op i glasset. For hvor hurtigt skal man egentlig hælde for, at mælken rammer glasset og ikke bordpladen? Det er blot én af de små ting, børnene øver sig på, når de er med til bords. Og de bliver simpelthen så stolte, når de lykkes med noget.

    På den måde er vi opmærksomme på at tænke pædagogiske mål ind i måltiderne. Vi kan også bruge måltiderne til at tale om former, farver, antal, mængder, enkeltord som gaffel og begreber som bestik, natur (hvor kommer tingene fra?). Og så øver børnene sig på mange sociale færdigheder omkring spisebordet.

    Fordi børnene er i gang med at øve sig på mange ting, er det vigtigt, at vi skaber ro omkring dem. Børnene har god tid til deres måltider i dagplejen. Vi skal ikke skynde os, og børnene skal ikke være færdige til et bestemt tidspunkt.

    Efter behov kan de yngste børn få modermælkserstatning. Det sørger dagplejeren for, medmindre der er behov noget helt specielt, for eksempel ved allergi eller lignende. Og vi forsøger at tage hensyn, hvis der er noget særligt, vi skal være opmærksomme på (intet svinekød, allergier mv.) 

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Vores mål er, at vi i fællesskab skaber optimale udviklingsmuligheder for børnene. Vi lægger vægt på, at vi gensidigt informerer hinanden om det, der har betydning for børnenes trivsel og udvikling. Derfor fokuserer vi på at inddrage jeres perspektiv, og at jeres bidrag bliver set, hørt og taget alvorligt.

    Vi lægger vægt på en god aflevering af barnet om morgenen. Det er en god ide at opbygge nogle gode rutiner i fællesskab. Derudover er gensidig respekt vigtig i forbindelse med aflevering og afhentning. 

    Vi bestræber os på tydelig og relevant kommunikation, der møder jer i øjenhøjde og fremhæver, hvad vi forventer af jer, og hvad I kan forvente af os. 

    En god begyndelse

    Vi lægger vægt på en god start på tiden hos dagplejeren. En indkøring, der foregår på barnets præmisser – og ud fra, hvad I rent praktisk har mulighed for mht. at sætte tid af i opstarten. I starten følger vi det enkelte barns rytme mht. søvn og kost.

    Når I har fået navnet på den dagplejer, jeres barn skal være hos, så aftaler vi et møde hjemme hos dagplejeren og et mere overordnet møde, hvor dagplejelederen giver jer nogle praktiske informationer. Her aftaler vi, hvordan indkøringen skal foregå. Vi spørger ind til jeres barns sove- og spiserytme. Vi fortæller, hvad dagplejeren skal stå for, og hvad I rent praktisk skal hjælpe med. Og så åbner vi for den dialog, der gerne skal præge vores samarbejde.

    Vi opfordrer jer til at spørge om det, der undrer jer, og til at komme direkte til os, når I har noget på hjerte. Vi opfordrer jer til at dele relevante oplysninger om jeres barns trivsel, udvikling, læring og dannelse.

    Jo bedre vi alle kender barnet, jo bedre kan vi medvirke til, at barnet får en tryg start på det ”nye liv”. 

    Forældresamtaler

    I løbet af jeres barns tid i dagplejen holder vi to status-/udviklingssamtaler, hvor vi ud fra materialet, ”Hjernen og Hjertet” og dialoghjulet / Samspil, taler om jeres barns trivsel, læring og udvikling bredt set.

    • Vi holder en 9-14-måneders samtale, typisk omkring 3 måneder, efter at jeres barn er begyndt i dagplejen. Derfor er det naturligt, at samtalen bliver en form for opstartssamtale.
    • Når jeres barn er omkring 2½ år, holder vi en samtale med fokus på, at jeres barn er på vej mod børnehave. I er måske usikre på, hvad det betyder, og hvad livet i børnehaven medfører. Derfor kommer vi blandt andet ind på dit barns mulighed for at finde gode legekammerater; de voksnes øje for dit barns behov; praktiske ting i forhold til dit barns dagsrytme i nye rammer; dialog om dit barns udvikling i forhold til at starte i børnehaven og meget mere.

    Ud over de formelle forældresamtaler er I naturligvis altid velkomne til at komme til os, spørge og dele viden. 

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Derfor arbejder vi løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Du kan læse mere om vores faglige fundament i vores pædagogiske læreplan. Læreplanen er den fælles rettesnor for det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet, og den udgør rammen for alle børns læring.

    Læs dagtilbuddets pædagogiske læreplan

    Du kan også læse vores seneste evaluering af arbejdet med læreplanen

    Sidst opdateret: 29. februar 2024